Instruktion i instruktion:

Det kan være svært at lære noget nyt.
Men det kan også være svært at lære fra sig og forklare hvad man kan.
Nogle gange er det lettere at vise end at beskrive.
Det kan man bruge instruktionsvideoer til.
Entesar og Mette laver en intro og outro (måske i samarbejde med nogle elever), dvs “velkomsthilsen” og “rulletekster”. Imellem de to skal indholdet være og denne tekst med video handler om, hvordan indholdet kan laves.

Du skal bruge:
Computer med internetadgang og evt en mikrofon eller et headset.

Forberedelse til lyd:
Først skal du beslutte om din video skal være naturligt optaget, altså hvor lyd og billeder optages samtidig.
Eller om lyden skal optages bagefter.
Eller om du hellere vil have undertitler eller have video helt uden ord.
Og du skal teste dit lydudstyr og finde ud af, hvad der fungerer bedst.
hovedtlf

En anden måde at forberede lyd på er ved at ranke ryggen, trække vejret dybt et par gange og tale LIDT langsomt og LIDT dybt. Prøv dig frem og få andre til at lytte til din speaker-stemme. Fordi det er jo vigtigt at alle kan høre og forstå hvad du siger på videoen og derfor er både ordene og måden du bruger din stemme på væsentlig.

Så skal du skrive nogle stikord, som du kan tale ud fra:
Først præsenterer du hvilket problem du vil løse eller funktion du vil vise (“Jeg vil vise hvordan man laver en cirkel i programmet Cirkeline”).
Så viser du hvordan du gør, mens du fortæller (“Først åbner jeg programmet. Så gør jeg ….”).
Her er mit manus, komplet med kragetæer og kaffeplet.
IMG_20150519_124407

Har du din computer, din mikrofon og dit manuskript parat til at lave screencast?

Vis din video ved at lægge et link i kommentarfeltet herunder sammen med en sætning om, hvilket program og hvilket problem/funktion der arbejdes med.

2 tanker om “Instruktion i instruktion:

Der er lukket for kommentarer.